Kome je do morala u politici, neka ide u NSPM

“Gradsko” vs. “urbano”

Komentari (41) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 subota, 16 april 2011 21:55
mačak, onaj pravi
Sjajan tekst! Dok sam ga čitao, činilo mi se da blistav zrak svetlosti pada na hrpe zgranutih bubašvaba, te istinske "urbane" žitelje naših sahranjenih gradova...Ključne reči: neznanje i kukavičluk.
Preporuke:
0
0
2 subota, 16 april 2011 23:02
Dag
Građanin lišen identiteta sebe naziva urbanim.

Ali on čak nije ni građnin jednog grada, već stanovnik jednog gradskog bloka, eventualno nešto šire gradske zone. Ako živi na Čuburi, on nije svestan Zelenog venca, a još manje Kalemegdana ili Ratnog ostrva. Vizura grada za njega je vertikalni zid i horizontalni pločnik. Nebo nikada nije osmotrio, niti ono što se pod njim nalazi.

Ova prostorna zarobljenost i getoiziranost proizvodi vremensku skučenost, kolaps u trenutak sadašnjosti ispunjen neonskom svetlošću nepostojećeg okruženja.

Na ovakve prostorno vremenske restrikcije može da pristane samo onaj ko se sveta boji. Po tome je urbanista vrlo sličan malograđaninu.

Kod nas je građansko ono što je najviše razarano ropstvom, ratovima i revolucijma. Time je onemogućen prirodan razvoj čitavog jednog društva. Autor u ovom članku povezuje nacionalni i građanski identitet, što se retko ili gotovo nikada ne čini. Naprotiv, uobičajeno je njihovo suprotstavljanje i međusobno isključivanje.
Preporuke:
0
0
3 nedelja, 17 april 2011 02:27
Vlada
Izvanredan tekst g. Vladušića. I izvanredno značajan, pogotovo zbog ubedljivog razobličavanja malograđđansko provincijskog kompleksa naše tzv. "urbane" književne i kulturne elite, koja se stidi svog porekla i gnuša svega nacionalnog.
Preporuke:
0
0
4 nedelja, 17 april 2011 04:02
Babunski
Uvod nije obećavao, ali velika je sreća što sam tekst pročitao do kraja. Razarajuća dijagnoza, velike su misli one koje ljudi osete kao svoje samo lepše sročene. To je to. Malograđani su uzeli banku i vičući "božur, božur" patetično pokušavaju da nam objasne do koje su mere iznad srpskog blata koje ih okružuje jerbo si upućeni u najnovije "pariske" i "bečke" ivente, lukove i ostale instalacije.
Preporuke:
0
0
5 nedelja, 17 april 2011 09:45
Milko Grbović
Sjajan tekst, koji samim naslovom razbija jednu našu iluziju: Između „urbani“ i „gradski“, prosečan Srbin (i Balkanac uopšte) stavlja znak jednakosti, a autor napisa „versus“.
Da crnohumorno primetim da, s obzirom na sve veći urbanistički haos, naša prestonica je sve manje urbana u bukvalnom smislu te reči. A a gubitak figurativnog značenja tog pojma je proces koji je već u metastazi.
*
Setim se Mir Jam. Kao tinejdžeri, čitajući kaubojce i krimiće, smejali smo se vršnjakinjama koje su čitale njene knjige. A skoro sam, posle Šotrinih serija saznao nešto o njoj. Da je bila Stevanova sestra, pripadala građanskom sloju predratnom. Da je posle rata, svojom urbanom „sofistiranošću“ iritirala novu klasu po BG, neke ruralne tipove koji su sa promenljivim uspehom osvajali čuke i brda od Nemaca ali sa fenomenalnim učinkom osvojili beogradsko brdo Dedinje.

Pominjani su i njeni neizostavni šeširi, što u mašti čitaoca odmah asocira na Isidoru B.
Preporuke:
0
0
6 nedelja, 17 april 2011 09:47
Milko Grbović
Pa, ako u „Ranjenom orlu“ i dalje ostajem pri tvrdnji da je ljubavni zaplet tanan, možemo da vidimo kako je odslikala život na predratnom selu. I Uglješu (Dragan Nikolić), gospodina na nivou, koji je odabrao selo za život. S druge strane, njegova sestra, pilotova majka, u BG. Malo zamenjene uloge urbanosti kod njih dvoje. Ona klasična snaša, koja zna sve šta se dešava u čaršiji i ima želju da sina oženi iz bogate i uticajne familije, ne pitajući se za iluziju zvanu ljubav.
*
Složio bih se sa autorom po pitanju Pavića. Samo, nisam siguran da je, pišući o njegovoj urbanosti, naveo baš reprezentativne detalje, od kojih bih ja izdvojio to što je sagovornik mogao čuti od njega, a odeća i izbor jela mi i nisu najjači aduti.
Preporuke:
0
0
7 nedelja, 17 april 2011 09:48
Milko Grbović
Pomenut je Momo Kapor, legenda u svakom smislu. Kad je već autor pomenuo jela pričajući o Paviću, moram da napravim paralelu sa Momom: Konzumirao otmena jela i pića po prestižnim velegradskim restoranima, ali i škembiće po BG kafanama sa šarenim stolnjacima, kao i riblje čorbe sa Pajom Vujisićem i društvom po nekim kućicama na Adi.
Sa ne manjim stepenom urbanosti, bar po mom poimanju.

Uz to,Momo mi je svojim pričama uneo zabunu: Otišao sam iz provincije, želeći da budem «svetski čovek» sa širokim vidicima, a ne «malotrađanin».
Međutim, Momo je sa takvom toplinom pisao o malograđanskim običajima, da su oni ispali nešto sasvim lepo i poziitvno. Naravno, zahvaljujući njegovoj neprevaziđenoj veštini da primeti lepotu malih stvari.
Tako da sada zbilja ne znam šta da mislim tim pojmovima.
Preporuke:
0
0
8 nedelja, 17 april 2011 10:10
Ljuba
Odlična zapažanja i razrada, bravo!
Preporuke:
0
0
9 nedelja, 17 april 2011 15:14
tenesi vilijams
Autor je dotakao veoma vaznu temu za srpsku kulturu i izvrsno je "mapirao" kako osnovne razloge nasih provincijalnih lutanja, tako i moguce izlaze. Volela bih da je, nabrajajuci pisce koji su postali simboli autenticnog duha Beograda, dodao i ime velikog dramaturga Aleksandra Ace Popovica.
Preporuke:
0
0
10 ponedeljak, 18 april 2011 08:01
thinking maize
Da citiram Arnolda Tojnbija, RECEPT ZA USPEŠNU NACIJU: MENjATI se, a OSTATI ISTI! Da parafraziram Radomira Konstantinovića: URBANO, to je PALANAČKO na KVADRAT! I da PRIMETIM, a propos autorovog zapažanja o Milošu Crnjanskom, Dušku Radoviću i Momi Kaporu, kao NAJBOLjIM PROIZVOĐAČIMA beogradske aure: Crnjanski je iz Čongrada, malog grada iz Mađarske, Duško Radović je iz NIŠ (baš tako!), a Momo Kapor (o UŽASA za "urbaniste"!) iz SARAJEVA! Da dodam da je Vasko Popa iz Vršca, Ivo Andrić iz Travnika, Isidora Sekulić iz Kikinde (ili tako nekako), a KALEMAR (mali "omaž" "g-dinu" S.B.!) je prirodno iz Velike Drenove! Uzgred, poneko je rođen i u Beogradu, ali PRAVI BEOGRAĐANI TO NE ISTIČU! PS. Da ne bude ovo samo još jedna srpska "priča" (karakterističan termin iz NOVOGOVORA "urbanih"!), dodajem da je najveći stilista FRANCUSKOG JEZIKA u drugoj polovini 20-tog veka, a po MIŠLJENJU SAMIH Francuza, bio je Rumun Emil Sioran! Toliko o "urbanosti"!
Preporuke:
0
0
11 ponedeljak, 18 april 2011 10:03
Besni Visarion
Ajte sad da hvalimo čoveka za koga drugi "blebeću", za koga su svi ostali "ovce":Čovek uzeo pojam, jedan od onih kako se njemu čini ključnih, uzeo "urbano" i drnda vunu, da bi pocepao naš književni prostor, da bi neke pisce postavio na postament a druge , potpuno isključio iz svoga vrednosnog ugla."Deobe" su naša sudbina i ovaj čovek je njihov idejni ne pristalica nego zagriiženi strasnik.Knjižnjevnost ne zna za floskulu "da su granice nekog sveta granice našeg jezika".Na stranu to "nekog" pa onda određeno "našeg", ovaj čovek hoće da svede svet na jedan pojam uostalom sasvim pogrešno upotrebljen kao i niz drugih koji nekome padnu na pamet.Bilo je smisaonijih pojmova oko kojih se mogla da okuplja književna misao .Bio je tu recimo nekad "mit" , koji je imao širi značaj.Ovde je jedna potreba da se narod sa svojim epovima, svojim mitovima, mudrostima ,pocepa i svede na jedan prostor koji dominira .To može samo ako drugi "blebeću" ili su odista "ovce"
Preporuke:
0
0
12 ponedeljak, 18 april 2011 10:55
brm
ovoliko nategnutih konstrukcija davno ne pročitah na jednom mestu...
a šta ako je ipak "gradsko" samo srpska reč za "urbano"?
i ništa više..
odoše sve konstrukcije u...
moja generacija je smatrala za urbano upravo sve suprotno ovoj Vladušićevoj konstrukciji..

a razlog zašto "Nikada niste čuli da se neko hvali da pripada staroj urbanoj porodici, ali ste verovatno čuli da neko za sebe tvrdi da je nastavljač stare beogradske (ili novosadske ili niške) familije.." je vrlo banalan - Beograd/Novi Sad/Niš su bili palanke u vreme predaka starih beogradskih porodica, prema tome one nisu bile urbane nego palanačke...iz urbane porodice može da bude Rimljanin ili Parižanin..Srbin nažalost zbog stalnih razaranja našig gradića pre nego postanu velegradi - ne
Preporuke:
0
0
13 ponedeljak, 18 april 2011 11:03
brm
a ruralno znači seljački (u smislu sa sela) - i ništa više a ni manje..
negativne konotacije ima samo u glavama malograđana..
ne i kod nas "urbanih"
malograđani su prosto stanovnici malog grada (sa "pripadajućim" mentalitetom) ..dok je Beograd bio mlai grad u njemu su živeli malograđani, sad je velik sad žive "urbani"... oni što su neostalgični što ne postoji više Čubura sa tarbama i što kukaju što je Beograd postao konačno grad su - malograđani..a ne urbani, već njihova suprotnost..
čini mi se da je o njima ustvari reč u tekstu...
pravi građani i pravi seljaci se savršeno slažu..
a i jedni i drugi ne podnose malograđane..ni ovi njih...
toliko o suprotnosti "urbano-ruralno"
Preporuke:
0
0
14 ponedeljak, 18 april 2011 12:21
thinking maize@ mala razmišljanja o formi i suštini ili...
Mala razmišljanja o formi ili suštini ili kako ODRODI ZLOUPOTREBLjAVAJU FORMU, radi UNIŠTENjA SUŠTINE! Pametnom i ovo dovoljno, ALI..., neki Srbi bi da "dlaku načetvoro", a "balvanima u tuđem oku" da i ne govorimo! Uostalom, ova sajber polemika veoma me podseća na moje sajber rasprave sa ovdašnjim sajber marksistima, gde ne dobijam ni ja, ni sajber marksisti, kao ni ovde autor vs. npr. g-din "brm", već SAMO i JEDINO "Jovanke Orleanke" "drugosrbijanstva" "g-đe" N.K. i S.B., sa sve "književnikom" S.B., "kolumnistom" T.P., "sociologom religije" M.Đ. i INIM "lumenima" "drugosrbijanstva", a o "žutokratiji" i njenim "gromadama" da ne govorimo! Prema tome, SAMO ONI, NABEĐENI GRAĐANISTI, a u stvarnosti PALANČANI NA KVADRAT, DOBIJAJU! Ostali GUBE, uključujući i autora i mene i g-dina "brm" i sve ostale kojima je Srbija na srcu! Svako dobro svima i UZMITE SE U PAMET!
Preporuke:
0
0
15 ponedeljak, 18 april 2011 13:20
Vukadin
Tekst je stvarno dobar, mada je moglo i malo jednostavnije. Nameravam da "linkujem", što inače ne radim. Takođe zbog besmislene greške kucam komentar drugi put, ergo smatram temu i diskusiju veoma bitnom.
Trebalo je jednom raščistiti taj pojam "urbano", odvojiti ga od gradskog u najširem značenju (reč civilizcija potiče od odgovarajuće latinske reči). Najzad pokazati svu ispraznost skorojevića koja se zasniva na zarobljenosti u sadašnjem trenutku, potrošačkom društvu, i preziru prema drugačijem - "ruralnom", odnosno autohtonom.
Mislim da Pavić, sam po sebi, nije baš dobar primer, ali Hazarski rečnik jeste. Zato što je ono posle u velikoj meri bilo zasnovano na staroj slavi, te olakom korišćenju "brenda", makar ga Pavić sam napravio. To ga je približilo "urbanom" više nego gradskom.
Najzad, nešto što napisah u jednom svom tekstu - Šta se sve danas smatra u Srbiji urbanim ("ubranim", kako omladina kaže), kad ti kažu da si seljak i nije sramota.
Preporuke:
0
0
16 ponedeljak, 18 april 2011 13:24
Vukadin
I ne čudi me što brm ovde ništa ne vidi, kao što ne vidi u većini tekstova koji pišu na ovom portalu. Osim toga, lepo i sam priznaje da je stariji, što samo po sebi ne znači ništa, a u njegovom slučaju bih rekao da znači da ga je vreme pregazilo. Koliko ima u Beogradu "malograđana" koji žale za tarabama na Čuburi (je li to možda nešto loše?) a koliko "urbanih" koji trče u šoping molove - "mesta urbanog provoda i hedonizma", kako veli jedna reklama?!?
Preporuke:
0
0
17 ponedeljak, 18 april 2011 13:29
Živadinka
Organizacija Ujedinjenih Nacija, sve transnacionalne organizacije pa čak i nevladinog tipa komuniciraju samo ako je prethodno konstituisana kategorija nacionalnog identiteta. Podsećam da je ministar spoljnih poslova Velike Britanije ( koju sada pod uticajem antievropskog i antisrpskog varvarskog talasa u Hrvatskoj porede s tamnim silama- naravno mi to ne činimo jer smo svesni da je Velika Britanija bila saveznik Srba u II svetskom ratu, potomaka jasenovačkih žrtvi, partizanskog pokreta u kojem su učestvovali masovno Srbi, osim činejnice da smo svesni aristokratskog karaktera britanskog društva ( uz malu ogradu-mogli bi da malo smanje broj svojih '' humanitarnih militarnih intervencija'')rekao da Srbija ulazi u EU samo sa IDENTITETOM. Iz toga proističe činjenica da je u sukobu s transnacionalnim odrednicama ne '' nacionalistička Srbija'', nego deo ''idntelektualne i političke klase'' koja iz nekog ''čudnog '' razloga odbija da prihvati prethodno navedenu činjenicu-
Preporuke:
0
0
18 ponedeljak, 18 april 2011 13:35
Živadinka II deo
činejnicu neophodnosti određenja identiteta- nacionalnog ali i identiteta manjinskih etničkih grupa. Ovaj problem samoodređenja je problem oko kojeg nekad nastaju ratovi, katastrofe, sukobi bla, bla, bla, je u suštini jednostavan. Treba se samoodrediti, ali i prihvatiti identitete drugih kao i poštovati njihova prava. KOD NAS, imamo dvostruku manipulaciju, dvostruki kolosek kao i u svemu ostalom, s jedne strane negaciju aritkulacije srpskog identiteta, s druge strane negaciju drugih identiteta- manjinskih, u regiounu itd, itd. Naravno NEGACIJA ne dolazi od naroda, ona se '' programira'' i tako se od Srbije stvara prostor konstantne krize( koju uzgred budi rečeno proizvode i ekonomski faktora, spoljnopolitički itd) . Podsećam da je nedavno takođe jedna predstavnica, mislim Danske, hm ne mogu tačno da se setim koje zemlje, izjavila da ih interesuje naš identitet i njegova prepoznatljivost- u ekonmskom značenju te reči, političkom, formalno-pravnom, kulturološkom itd, itd.
Preporuke:
0
0
19 ponedeljak, 18 april 2011 13:42
Živadinka III deo
Dakle, smatram da su u sukobu s transnacionalnim organizacijama, pa čak i s OUN u stvari takozvani ''građanisti'', odnosno oni koji bi od svog stanovništva Srbije da naprave melting pot-fiktivne građane, amalgam ISTOG. TO NIKO NE PRIHVATA NI MANJINE, NI SRBI, NI OUN, NI EVROPA . E sad, očigledno neko ima ozbiljan problem s IDENTITETOM. I SA REALNOŠĆU. OČIGLEDNO NEKO ODBIJA DA PRIHVATI PLURALIZAM, OČIGLEDNO NEKO ODBIJA DA PRIHVATI ČINJENICU DA 10 MILIONA SRBA IMA PRAVO NA IDENTITET. I NA DEMOKRATIJU. I NA ŽIVOT . Što se tiče ''urbanog'', ''megalopolisa'', ''metropola'' itd, itd. To je posebna priča. Metropole ne vode kraju nacionalnog identiteta, jer one uprkos svim procesima koji relativizuju etnički i nacionalni identitet, nisu subjekti međunarodnih odnosa, nego su to države koje suverenitet crpe iz nacije( etničke ili građanske), pod broj dva. Priča o ''urbanom '' je kod nas bila samo operativno sredstavo u funkciji produkcije unutrađnjih sukoba, u funkciji maskiranja pravog
Preporuke:
0
0
20 ponedeljak, 18 april 2011 13:45
Živadinka IV deo
sakrivanja pravog identiteta. Najpoštenije bi bilo kada bi se neki ljudi prestali stideti svog porekla i svojih ''korena''. Ja poštujem ljude koji se nose s svojim ''identitetom'' ma koliko to bilo teško. Jer što bi rekla Madona, vreme brzo prolazi, sve to prođe, kad-tad.
Preporuke:
0
0
21 ponedeljak, 18 april 2011 15:05
Živadinka V deo
Ne postoji autentičan prezir prema ruralnom.... Niti je fenomen povezan s ''skorojevićkim duhom'' Radi se o političkoj instrumentalizaciji nekih grupa koje se navodno okupljaju oko određenog skupa teza ( u ovom slučaju oko priče o urbanom identitetu) koje je u funckiji dezintegrisanja društva. Pažljivo praćenje momenata tokom kojih se aktivira ova ''manipulacija'' ukazuje na fenomen povezanosti PADA LEGITIMITETA VLADAJUĆE POLITIČKE KLASE I PODIZANJA STEPENA NEZADOVOLJSTVA DRUŠTVA DRŽAVNIM APARATOM (VLADAJUĆOM POLITIČKOM KLASOM). Kada postoji mogućnost padanja s vlasti, oligarhija kreće s procesom dezintegrisanja društva, opozicije, nezadovljnih. Ova pravilnost se konstantno javlja tokom poslednjih 30 godina. Manje više u igri je produkcija, reprogramiranje istih navodno u srpskom duhu ukorenjenih podela; četnici-partizani, Srbijanci- Vojvođani, Srbi s ove strane i s one strane Drine, Beograđani-ostali. Hm, to samo možda dokazuje, da mi nikada ni nismo imali nacionaliste na vlasti..
Preporuke:
0
0
22 ponedeljak, 18 april 2011 20:32
primarius
Zaista nema razlike izmedju urbanog i gradskog. Gradskost jeste sinonim za urbanost i tu nema mesta nedoumici ako ne koristimo znake navoda. Komentator brm je najbolje razoblicio ovu postavku. Legitmno je narugati se koristenju te fraze u savremenom jeziku kao necemu pomodarnom ili skorojevickom kako to recimo radi Rambo Amadeus. Autor tragicno pogresno upotrebljava pojam urbanosti
Preporuke:
0
0
23 utorak, 19 april 2011 09:20
thinking maize@ Primariusu
Alo čoveče, pa ne upotrebljava Vladušić "urbano" kao sinonim za NADMOĆNO, već to rade "drugosrbijanci"! Kao što isti se odnose NADMOĆNO prema SOPSTVENOM narodu, ali ne zato što su odista nadmoćni, već zbog JANJIČARSKOG MENTALITETA! Znate, bilo rekao sultan "carski sinovi" ili rekao Štefan File "Vi ste na evropskom putu", POTPUNO JE SVEJEDNO! Jer, kakve razlike ima između JANJIČARA ili "DRUGOSRBIJANACA"! Pa, pošto NEMAJU drugu religiju (kao janjičari), eda bi se RAZLIKOVALI od SOPSTVENOG NARODA, onda su isti tj. "drugosrbijanci" URBANI tj. "URBANI"! O tome govori Vladušić, a NE O LINGVISTIČKIM FINESAMA! U pitanju su MORALNE RAZLIKE, ne da li je u pitanju "gradsko" ili "urbano". No, ako i dalje insistirate na tome da nas Vladušić "zavodi za Goleš planinu" obratite se njemu lično, a ne započinjite "buru u čaši vode"! Većini ljudi ovde je jasno da se govori o "MORALU" "DRUGOSRBIJANACA" i ni o čemu drugom!
Preporuke:
0
0
24 utorak, 19 april 2011 09:49
MI
Mi smo prosto opsednuti našim seljačkim korenima koji nas uhode. Mene zaprepaštava činjenica da se "širina" dokazuje ako možemo da prihvatimo svaku ludost (koja može da vređa našu porodicu, nas lično, naše prijatelje) našeg gosta iz Velike Britanije, SAD ili Nemačke a kada treba da prihvatimo to drugačije koje je doneo sa sobom neko u izbegličkom zavežljaju iz Bosne, Hrvatske ili Kosova...e tu se obrušimo na te jadne ljude, na njihove navike koje "prljaju" naš grad, koje hoće da ga promene. Gde nestade širina tih gradskih ili urbanih ljudskih veličina? Mislim da je to posebno izraženo u Beogradu. I sasvim jasno se vide razlike između prve generacije seljaka -došljaka, druge i treće. Prva kategorija je puna besa, iskomplekirana svojim poreklom..to je generacija koja negira svoju suštinu, negira sebe. Koja hoće da skine blato sa svojih stopala tabajući svakodnevno po asfaltu i krijući te kaljave noge po mračnim urbanim mestima. Tek kada prihvatimo svoje poreklo možemo da stvaramo zdravu zajednicu.
Preporuke:
0
0
25 utorak, 19 april 2011 10:05
brm
@ thinking maize@ mala razmišljanja o formi i suštini ili..
al me argumentovano iskritikova..
zar i ti sine Brute
ostali me ne čude..etikete, etikete, etikete..
Preporuke:
0
0
26 utorak, 19 april 2011 11:51
thinking maize@ "brm"-u
Možda sam bio strog, možda sam i preterao, no sam Vladušić je "GRADSKO" i "URBANO" u NASLOVU stavio POD NAVODNIKE! Znači, "gradsko" i "urbano" o kojem piše NISU "gradsko" i "urbano" kako ga Vi ili ja ili bilo ko NORMALAN shvata ili šta ti POJMOVI OBJEKTIVNO ZNAČE, već je značenje pojmova "gradsko" i "urbano" o kojem piše Vladušić ZNAČENjE u "pojmovnom" "sistemu" "drugosrbijanaca"! A taj "POJMOVNI" "SISTEM" pomenute "gospode" i "dama" ZASNIVA SE NA NOVOGOVORU IMPERIJE, na kome: MIR je RAT, NAPREDAK znači BEDU, DOBRA VOLjA predstavlja NASILjE, dok je ISTINA zapravo LAŽ! Da li Vas ovo podseća na aktuelna dešavanja oko Libije? Da li Vas podseća možda na rat protiv Srbije 1999? Da li Vas možda podseća na "HILjADUDEVESTOČETRDESETOSMU" DŽordža Orvela? Sada, da li je Vladušić možda kripto pristalica "drugosrbijanaca" i da li ih on možda potajno podržava, a sve nas sluđuje, to ćete morati njega da pitate ne mene! No, oprostite mi na ovom mišljenju, Vaš stav podseća na "Vidovdance"!? Ili se varam?!
Preporuke:
0
0
27 utorak, 19 april 2011 13:53
Vukadin
etikete, etikete...
Nego, da li bismo se mogli složiti oko nekih stvari?
1) Postoji grupa foliranata u Srbiji, recimo da je to "gradska" ili "urbana" ekipa, koja je protiv svega karakterističnog za ovo podneblje. Starinski rečeno - pokondirena
2) Ova ekipa u suštini ne promoviše gradske (građanske) vrednsoti u skladu sa evropskim (i srpskim) tradicijama. Zato je potrebno jezički je razdvojiti od pojma gradskog
3) Ista ekipa koristi izraz "urbani", a ne "gradski", iako su to "do juče" bili sinonimi.
Jezik je živa stvar, ko to ne razume je ono što reče Vladušić na početku. Lično sam ranije za takve koristio izraz "pseudourbano". Mada ne vidim što ne bi moglo samo "urbano" (makar uz obavezne navodnike). Bitno je razdvojiti ovu vrstu malograđana od onih koji imaju prave vrednosti. Vladušić je mogao biti banalniji pa da kaže kako su to drugosrbijanci, ili antisrbi. Najbanalnije činjenice su obično tačne. Svejedno je njegov tekst dragocen.
Preporuke:
0
0
28 utorak, 19 april 2011 14:34
brm
@ Vukadin

ja napsiah: "oni što su neostalgični što ne postoji više Čubura sa tarbama i što kukaju što je Beograd postao konačno grad su - malograđani..a ne urbani, već njihova suprotnost..čini mi se da je o njima ustvari reč u tekstu..."

a ti, nakon etiketiranjea da po običaju ništa nisma ukapirao i da me vreme pregazilo: "Postoji grupa foliranata u Srbiji, recimo da je to "gradska" ili "urbana" ekipa....Lično sam ranije za takve koristio izraz "pseudourbano". ... Bitno je razdvojiti ovu vrstu malograđana od onih koji imaju prave vrednosti. Vladušić je mogao biti banalniji pa da kaže kako su to drugosrbijanci"

IZVINI AL U ČEMU JE RAZLIKA U NAŠIM STAVOVIMA..osim ako za ovih 20 sati i tebe nije vreme pregazilo...

a ajd da ti odgovorim na pitanje:"Koliko ima u Beogradu "malograđana" koji žale za tarabama na Čuburi (je li to možda nešto loše?) a koliko "urbanih" koji trče u šoping molove"

mnogo, pogledaj samo emisiju Ivon na Studiju B..defiluju decenijama, broja im se ne zna
Preporuke:
0
0
29 utorak, 19 april 2011 14:38
brm
Vukadin 2

inače urbani /gradski ne trče u šoping molove već ih preziru..tamo hrle prigradski..a prigradski su proizvod "starih Beograđana" - malograđana na vlasti koji nisu mogli da predvide da će i drugi da poželeti da budu Beograđani, pa da im treba planski pripremiti i predvideti uređene kvartove za stanovanje..u nedostatku kojih nastaju nastaju favele..

ostajem pri stavu da ste promašili temu i ti i autor
Preporuke:
0
0
30 utorak, 19 april 2011 14:42
brm
thinking maize
novogovor imperije na koju ti misliš se bazira na Haksliju, Orvela su koristili sovjeti i nacisti..ta tiranija je prevaziđena..
"Orwell je verovao da ćemo biti savladani spolja nametnutim ugnjetavanjem, a po Huxley-jevoj viziji neće Veliki Brat lišiti ljude samostalnosti, zrelosti i istorije, već će ljudi sami zavoleti tlačenje i diviti se tehnologiji koja negira potrebu da misle."
"Orwel se plašio da će nam zabranjivati informacije, a Huxley se plašio da će nas zatrpavati morem bespotrebnih, tako da bitne nećemo ni videti..."
"Ako krivite druge za svoj život Orwell je u pravu, ako ste spremni da ponesete teret odluka i promena sopstvenog života, Huxley je u pravu. "
Preporuke:
0
0
31 utorak, 19 april 2011 15:28
Vukadin
brm, pitanje razlike u stavovima treba da postaviš samom sebi, jer ti si krenuo da oponiraš autoru teksta Vladušiću. Ako je jedina razlika leksičke prirode, onda još samo treba da shvatiš da se jezik menja. Ako su reči "urbano" i "gradsko" nekad predstavljale istu stvar, danas ne predstavljaju - samim tim što ih ne upotrebljavaju isti ljudi. Meni pojam "urbano" (ili "ubrano") služi za sprdnju, dok pojam "gradski" koristim sasvim normalno. Naravno da mi ni pojam "urbano" ne bi služio za sprdnju da ga ne koriste upadljivo oni koji su sami po sebi sprdnja. Ako nisi razumeo autora, tvoj problem.
Preporuke:
0
0
32 utorak, 19 april 2011 15:30
Vukadin
I još nešto. Ono da je Beograd "konačno postao grad" je neopevana glupost. Izvinjavam se što ne mogu drugačije to komentarisati, a ne mogu da pređem preko takvog vređanja inteligencije posetilaca ovog portala.
Preporuke:
0
0
33 utorak, 19 april 2011 15:45
thinking maize@ "brm"-u
Bravo! Evo čoveka, koji ne samo što čita, već i RAZUME pročitano, a da bude JOŠ BOLjE, POVEZUJE pročitane stvari! Eto, Gospodine, setili ste se Hakslija! U pravu ste! Jer, dok je Orvel bio sinonim za onu, malo sirovu tiraniju staljinskog tipa, Haksli je IZNUTRA opisao TIRANIJU KAPITALA i njegove sluškinje NAUKE! Jer, sa SIROVIM TRŽIŠNIM MATERIJALIZMOM podruku ide i SIROVI NAUČNI MATERIJALIZAM, kao moderna JEDNOSTRANOST ljudske istorije! No, malo bih Vas dopunio. Rekoste da kapitalizam nas BOMBARDUJE ČINjENICAMA (i dodajete da je taj manipulativni mehanizam kapitalizma najbolje opisao Haksli!) i time IMOBILIŠE za bilo kakvu KRITIČKU MISAO. U tome se slažem. No, ne razmatrate ono o čemu i Vladušić piše, ne raspravljate o DVOMISLI ili po srpski, POLUISTINI, koja je, kao što znate, MNOGO GORA OD ČISTE LAŽI! E, to je GLAVNO ORUŽJE Imperije i njenih "drugosrbijanskih" satrapa, a što Vi, ipak zanemarujete u Vašem izlaganju. Mislim da bi o DVOMISLI tj. POLUISTINI trebali VIŠE da pričamo, zar ne?!
Preporuke:
0
0
34 utorak, 19 april 2011 16:19
brm
"Ono da je Beograd "konačno postao grad" je neopevana glupost."
ova "dvomisao" znači
a) da je Beograd oduvek grad pa i u vremenu ludog Naste
b) da još uvek nije grad

u oba tumačenja iskaz je "neopevana glupost"

samo ko ovde piše gluposti?

drago mi je što bar ne etiketiraš
samo argumentovano
Preporuke:
0
0
35 utorak, 19 april 2011 17:11
Ala
Jezik je ziva materija i pojmovi se razlikuju u zavisnosti od tipa kulture kojoj pripada.Recimo,pojmovi:cokolada,hleb izazivaju drgacije asocijacije kod Engleza(a loaf of bread,a chocolate bar...).Prakticno,mali Englez i mali Srbin nacrtali bi slicne ali ne identicne slike.
Slicno je i sa pojmom gradsko/urbano koje prakticno imaju isto semanticko znacenje.No,pod uplivom medija, kojima dominira zuta "elita"/ provincijalne orijentacije/ i pojmovi,sto je normalno za svaki zivi jezik,dobijaju i nova znacenja.
U domacem kontekstu pod "urbanim" smatraju se radovi Marine Abramovic(gola,razbarusena seljanka u zitu?!),izlozbe Centar za kulturnu de/konto/minaciju,razne toalet solje ,Siptarski teroristi kao umetnost i sl.
Znaci,osnovni pojam,zbog masovne zloupotrebe (nepismeni novinari,suplji voditelji:mnogi na Studiju B,Pinku,Avali,B92/,dobio je pezorativno znacenje.
Urbani likovi B92-u prevodu znaci-slabo obrazovani,neuki provodnici misli DS,Sapera i Krstica,Kandicke i sl.
Preporuke:
0
0
36 utorak, 19 april 2011 19:10
kultura nekulture
u urbano,odnosno gradsko ponašanje je i zatvaranje muzeja,biblioteka,paljenje skupštine i krađa slika,tepiha,to je'cilj opravdava sredstva'ali samo kada sam ja taj cilj,ja i moj ego,status i društveni rang,to je,onda i'klanje'za funkcije a ubijanje kreativnijih i boljih od sebe,trgovina 'slepim psihološkim mrljama',to jest'puterima na glavama,ukidanje školskog programa a naplaćivanje tv pretplate,to je čoporativno samorazumevanje u zajedničkom poduhvatu trgovine svim civilizacijskim vrednotama,npr.smanjivanje opusa i opsega rada umetničkih ansambala radija,to je sveprisutna cenzura u'moju korist',to je npr.kada se latinski nazivi partija u rekvijumu po naređenju tijanićeve šuše prepravljaju na ćirilicu(ne,nije smešno),to je lažni,hinjeni nacionalizam i patriotizamkoji koji očas postaje rasizam ili globalizam...a u stvari je samo lični odnos zavisti prema drugima,to je čopor ideoloških,odnosno pragmatičnih oportunista naspram kreativnih i od njih omrznutih stvaralaca i mislilaca
Preporuke:
0
0
37 utorak, 19 april 2011 19:27
primarius za thinking maze-a
Zapravo, dragi komentatore Vi sada odlicno razotkrivate sustinu koristeci tu rogobatnu postapalicu
"drugosrbijanci". Odnosno Vi se svrstavate na stranu "prvosbijanaca". U redu. Ali ovaj tekst nigde ne spominje taj politicki aspekt borbe urbanog i ruralnog odnosno liberalnog i konzervativnog ili kako god ga postavite. Autor pokusava da se zaogrne u neku laznu sociolosku analizu kvaziurbanosti kao fenomena navodno primenljivog na sve drustvene grupe bez obzira na politicku orijentaciju a u sustini spocitava ga samo liberalno-proevropskoj javnoj sceni. Dakle, hoce se reci: Ovi evropljani su pomodarni i kvaziurbani a mi, evroskeptici smo kosmopolitski uzviseno svesni svojih korena i kulture. Ne moze se pristati na tako sturu generalizaciju i ne treba zaostravati ovaj sukob prenoseci ga na polje kulturno-knjizevnih tematskih okvira.
Preporuke:
0
0
38 utorak, 19 april 2011 21:28
Simić Manojlo
Najveći seljaci( shvaćeni kao sinonim za primitivizam), rođeni su u Beogradu. Naročito ako
su iz "kruga dvojke", i osećaju snažnu potrebu da
to istaknu. Oni su sinovi i šćeri onih Titinih
Srba stavljenih u funkciju, inače najvećih mogućih
primitivaca koji su počinili strašne zločine (ubistva, streljanja, masovne progone beogradske
srednje klase, ustvari jedine elite koju je naš
Narod, u kratkom vremenu od 1919-1941. uspeo da
odgoji) "oslobađajući" Beograd, što je takođe
jedna velika laž, jer su Beograd oslobodili Rusi sa
višecevnim "katjušama" i do tada, najvećim tenkovima ikad viđenim, koji su prodirali sa
Banovog Brda, i pred kojima su Nemci bežali glavom
bez obzira, prema Sremu. Titini partizani nastupali
su iza njih harlaučući, pucajući uvis( jer su Nemci
već pobegli),i vičući " mi smo vas oslobodili ".
A sve što su oni "oslobodili", bile su kuće i stanovi beogradske elite, u kojima su rođeni ovi
koji moraju da naglase da su rođeni u Beogradu,jer
se to ni po čemu ne vi
Preporuke:
0
0
39 sreda, 20 april 2011 08:37
thinking maize@ Primariusu
Poštovani, svojevremeno sam čitao RASPRAVU o srpskoj psovci: NE S...! Autor je POTANKO i ARGUMENTOVANO obrazlagao svu ZLOĆUDNOST skrivenu iza te PSOVKE, tj. lakonski iskazane ZLOBE, lingvističkog ISPLJUVKA ŽUČI! Pored teme, ma koliko otužne, tekst mi je dao i saznanje da se BAŠ O SVEMU MOŽE RASPRAVLJATI! Što je jedna od OSNOVNIH FUNKCIJA JEZIKA i PISMA kao njegovog simboličkog iskaza. Pa tako i Vi, kao i g-din "brm" možete osporavati druga SEMANTIČKA ZNAČENJA pojmova "urbano" i "gradsko" od NEPOSREDNO LINGVISTIČKIH značenja. Da se "gradsko" odnosi na ONO što pripada "gradu", a da je "urbano" isto to, samo iskazano idiomom latinskog jezika. Poštujem to tumačenje, koje ispovedate Vi i g-din "brm", ali dodajem da to NIJE JEDINO TUMAČENJE. A koje tumačenje je ISPRAVNO i da li postoji SAMO JEDNO ISPRAVNO TUMAČENJE, oprostićete, NIJE TEMA za 1000 karaktera! Uostalom autoru rasprave o pomenutoj srpskoj psovci, trebalo je VIŠE od 1000 karaktera, a RAZGOVORU NIKAD KRAJA, kako reče PROPOVEDNIK!
Preporuke:
0
0
40 sreda, 20 april 2011 13:27
brm
@ thinking maize@ Primariusu
a gde sam ja napisao da je moje tumačenje jedino ispravno... pre bi rekao da to implicira tekst koji komentarišemo, protiv čega sam se pobunio, pre svega poštujući Vladušića, pa stoga očekujući od njega ono što ume - mnogo više i pametnije od predmetnpg teksta, makar kao ostali njegovi a daj Bože i još više.. .
ne razumem pametne i kulturne ljude koji se "spuštaju" na tumačenja svetine koje ima uvek i u svim sistemima..
elem urbano, srpski gradsko...
ja lično samo iz tog razloga nikad ne koristim reč urbano...postoji starija i lepša srpska reč..i ne dam da je svetina oskrnavi..
i ponavljam ono što Vladušič u tekstu opisauje kao "urbano" na srpskom se kaže palanački
Preporuke:
0
0
41 sreda, 20 april 2011 14:54
thinking maize@ "brm"-u, KRAJ!
Napisah: "...a RAZGOVORU NIKAD KRAJA, kako reče PROPOVEDNIK!", što znači da je STRASNA SEDMICA i da želim da prestanem i sve NEVAŽNE RAZLIKE stavim u kraj. Svako dobro!
Preporuke:
0
0

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner